ειναι μια κυρια σε ενα μαγαζι περιοικο, και δεν γουσταρει καθολου ζωα να μπαινουν μεσα. μπορει να εχει προηγουμενα. πινει και πολυ, απο νωρις, και φευγει νωρις - δεν ειναι δυσκολη ιδιαίτερα - θα μπορούσε να είναι χειρότερα - κάθεται δεν μιλάει σε κανέναν άλλες φορές σιγοτραγουδά στον εαυτό της. αλλα με τις γατες τα πηρε. τελος παντων οντας ηδη πικραμμενη ισως να μην επρεπε να της χαλαμε και αλλο την διαθεση. ή ίσως να έπρεπε. είναι μια κατάσταση περίεργη όπου νιώθω την περιθοριοποίηση άλλων ανθρώπων σαν στοιχείο συμπάθειας - και ας οι λόγοι της περιθοριοποίησης διαφέρουν κάθε φορά. τέλος πάντων χθες έγραφα πως "βγαινει μια επιθετικοτητα εκατερωθεν..."
ηρθε αλλος περιοικος με αναπτηρα σπαρτανς, τι ωραια κατασταση. καυτερη. οπως επιζητω.
ποσους εχθρους θα αποκτήσω αποψε; και κάποιος μπορεί να με ρωτήσει, σε τι μέρη πηγαίνεις ρε μπαγάσα; ναι ίσως να είναι μέρος που πραγματικά μπορείς να δεις κάθε καρυδιάς καρύδι, ίσως ετεροχρονισμένα, ίσως για άλλους λόγους (κατάστημα ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (πρώην) κανείς; )
τελικά φεύγω ως φίλος, τέλος καλώς όλα καλά. ξυπνησα μια μια υποφερτή δυσκολία, όχι τίποτε το φοβερό, σε πρώτη ανάλυση δεν ματιάστηκα.
έτυχε να μιλήσουμε για κουκλοθέατρο, και θυμήθηκα την ιστορία του αξιολάτρευτου κουκλοθεάτρου 2+КУ στην γενέτειρά μου πόλή, την ενδιαφέρουσα και όμορφη και λίγο τραγική ως προς το τέλος της καριέρα του δημιουργού του και κυρίως κουκλοπαίχτη (ασχολιόταν με κουκλοθέατρο επαγγελματικά από το 1985, όντα σε επάγγελμα μηχανολόγος, με ειδίκευση σε τεχνιτά μέλη, ρομπότ κλπ.). άχριστη ανάμνηση της στιγμής: ήταν κάποτε συμφοιτητές με τον πατέρα μου, αλλά δεν κάνανε και καμια παρέα ποτέ, απόσο θυμάμαι να μας λέει. (γενικά σε εκείνη την πόλη 1) οι μισοί (λέω περιγραμματικά, χωρίς πηγές) έχουν έρθει από άλλες πόλεις της ρωσίας για να φοιτήσουν εκεί και ξέμειναν 2) άλλοι μισοί είναι γόνοι ανθρώπων που εκτοπίστηκαν από άλλες περιοχές 3) πάρα πολλοί είναι συνάδελφοι μεταξύ τους καθώς πρόκειται για γνωστή πανεπιστημιούπολη)
θυμάμαι ότι όταν μας πήγαν να δούμε την παράσταση - είχαμε έρθει οι άσχετοι εξπάτριετς, μετοιχισθέντες διασκορπισθέντες ανά τον κόσμο - και ήταν τότε ένα από τα αξιοθέατα της πόλης μας, αυτό το θεατράκι - είχε έρθει και ο πατέρας μου μαζί μας, και σκεφτόταν να του μιλήσει του ανθρώπου, του κουκλοπαίχτη που παλιά ήσανε συμφοιτητές, αλλά μετά ντράπηκε και άλλαξε ρότα, λέγοντας ότι δεν θα τον θυμόταν τώρα πια, καθώς του μιλάγανε και άλλοι άνθρωποι εκείνη την στιγμή. τον καταλαβαίνω τον πατέρα μου. αλλά η κουβέντα ήταν για τον κουκλοπαίχτη. και ανέσυρα από το ιστορικό των προβολών του youtube, την παράσταση εκείνη που είδαμε, τραβηγμένη από κάποιον άλλον, κάποια άλλη στιγμή.
Η παράσταση ονομάζεται "Η ιστορία μιας κούκλας". Ξεκινάει με τον κουκλοπαίχτη να περιμένει στο χωλ, και να του μιλάει ο consierge / υποδοχέας πως το λέτε:
- μα ελάτε, μην δυστάζετε
- σε μένα μιλάτε, παρακαλώ;
- ναι, μάλιστα, μιλάω σε σας.
εδώ σας έχει κρατηθεί και τραπέζι, ναι ναι
είναι όλα για σας - και το κρασί, και το μήλο.
Εκείνη σας άφησε και ένα δωράκι ως ανάμνηση.
- γιατί "ως ανάμνηση"
- γιατί έχω την εντύπωση πως Εκείνη δεν θα έρθει ξανά
Ο κουκλοπαίχτης περνάει, κάθεται, στο τραπέζι, περιεργάζεται τα αντικείμενα πάνω, μυρίζει και πίνει λίγο κρασί, παίρνει το μήλο και δαγκώνει ένα κομμάτι του, στην συνέχεια πιάνει ένα κουτάκι, το ανοίγει με περιέργεια, και βρίσκει εκεί ένα σημείωμα. αρχικά νιώθει την μυρωδιά που αφήνει και βυθίζεται στην ανάμνηση. στην συνέχεια το ανοίγει και το διαβάζει.
Το σημείωμα γράφει:
- ο έρωτας/η αγάπη* που έβρισκε ζεστασιά ανάμεσά μας
από το κρύο σήμερα πέθανε
κλαίει το φλάουτο, έχοντας κρυφτεί στην θήκη του
οι χορδές αντηχούν με πένθιμα μπάσα
χτυπούν τον ρυθμό.
γιατί όλα έγιναν έτσι;
Μετά ακολουθεί το κύριο μέρος της παράστασης, η εμφάνιση και ολοκλήρωση της κούκλας, ο χωρός της και επικοινωνία με διάφορα αντικείμενα - τις άκρες του τραπεζιού, το λουλούδι, την λάμπα, και κάπου προς το τέλος, το σημειωματάριο του κουκλοπαίχτη - το οποίο το διαβάζει δυνατά - και γράφει:
- ο έρωτας/η αγάπη τεντώνει τις χορδές
και τώρα μένει να ακονίσει την πένα
και να βάλει κάτω από το χέρι το φύλλο
για να μπορείς να γράφεις πιο εύκολα
είναι επιμελής στην επιλογή,
προσθέτοντας και νέες λέξεις,
και ο καθένας ακούει σε αυτή την χορωδία
την δική του ταιριαστή μελωδία
αναμειγνύοντας τις μπογιές
σφίγγει στο χέρι σου το πινέλο,
και ακούσια αρχίζεις να γράφεις παραμύθια
μεταφράζοντας την ίδια την δική σου ζωή
στον ρυθμό του στίχου, ή στον χορό των ήχων,
ή πάνω στο περιδέραιο φτιαγμένο από τις όψεις σου,
και ευάκουα ώτα
θα βρούν το σωστό μοτίβο
ο έρωτας/η αγάπη θα λιώσει τον πάγο και καμία πέτρα
δεν θα μπορεί να κλείσει εκείνη την ροή
που θα σε πάρει, θα σε σηκώσει,
και θα σε σύρει, θα σε σύρει μακριά
στο τέλος τα φώτα σβήνουν. ο κουκλοπαίχτης είχε αποκοιμηθεί, - σηκώνεται και πάει να φύγει, τον διακόπτει ο πιανίστας ζητώντας του να του θυμήσει πως πάει το προηγούμενο ποίημα για τον έρωτα. του το θυμίζει, και ο πιανίστας το επαναλαμβάνει. καθώς φεύγει ο κουκλοπαίχτης, του ζητάει ο πιανίστας να τον πάρει μαζί του, πράγμα το οποίο και κάνει.
* σας έχω πει ότι στα ρώσικα ο έρωτας και η αγάπη εκπροσωπούνται στην γλώσσα με την ίδια λέξη. μπορεί να έχουν και το ίδιο νόημα. και είναι ένα ενδιαφέρον ζήτημα να ψάξει κανείς, γιατί διαχωρίζονται στα ελληνικά; και στα αγγλικά είναι το ίδιο "love", και στα γερμανικά "die Liebe" (δεν ξέρω αν υπάρχουν και εκεί όμως δύο λέξεις) όπως στο γνωστό και αγαπημένο κομμάτι των Laibach όπως διασκευάστηκε από Atrocity feat. Das Ich.
** ο Βλαντίμιρ Ζαχάρωφ πέθανε προσπαθώντας να σβήσει την φωτιά που ξέσπασε στο εργαστήριό του, την 1 Φεβ. 2019.
No comments:
Post a Comment